معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از تهیه طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی با تمرکز بر ارتقای شاخص‌های اکولوژیک، اقتصادی و اجتماعی برای ۱۰۴ حوزه آبخیز از جنگل‌های هیرکانی خبر داد.

تهیه طرح مدیریت پایدار برای ۱۰۴ حوزه آبخیز از جنگل‌های هیرکانی

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، نقی شعبانیان تهیه طرح مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی را براساس بند "ف" ماده ۳۸ قانون برنامه توسعه ششم عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه اجرای طرح‌های قبلی و بهره‌برداری چوب از جنگل‌های هیرکانی از سال ۱۳۹۶ ممنوع شده است، طرح جایگزین با عنوان «طرح جامع مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی» در حال تهیه است.

وی به شرح برخی جزئیات این طرح اشاره و اضافه کرد: طرح دارای سه رکن اصلی اکولوژیک، اجتماعی و اقتصادی است که در چهار مرحله مقدماتی، مطالعاتی (نیمه تفصیلی و تفصیلی)، اجرایی و پایش تهیه می‌شود.

به گفته  شعبانبان تاکنون مرحله مقدماتی طرح شامل مراحل تهیه دستورالعمل‌ها و شرح خدمات همچنین مرحله مطالعاتی نیمه تفصیلی آن تکمیل شده است. در مرحله نیمه تفصیلی حدود سه میلیون هکتار از مناطق هیرکانی براساس توان اکولوژیک یکی از عرصه‌های پهنه‌بندی شده و کاربری عرصه‌ها مشخص شده است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور مرحله مطالعه تفصیلی طرح را مرحله ورود کارشناسان به طرح عنوان کرد و یادآور شد: برای مطالعات تفصیلی از تمام ظرفیت کشور از قبیل شرکت‌های مشاوره‌ای، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و توان ظرفیت کارشناسی سازمان استفاده خواهد شد. همچنین برای کاربری‌های مختلف که براساس توان اکولوژیک آن‌ها مشخص شده‌اند، برنامه و طرح اجرایی تهیه می‌شود. طرح مختص ۴۵حوزه آبخیز در سال‌های ۱۴۰۲و ۱۴۰۳تهیه خواهد شد.

وی یکی از دلایل تأخیر در تهیه طرح مدیریت پایدار را مسئله اعتباری و مالی عنوان کرد و افزود: این مشکل در دو سال اخیر تا اندازه‌ای مرتفع شده است.

شعبانیان تهیه و اجرای طرح‌های مدیریت پایدار در جنگل های هیرکانی را موجب ارتقای شاخص‌های اکولوژیک جنگل‌های هیرکانی دانست و ادامه داد: این طرح همچنین باعث توانمندسازی مردم محلی خواهد شد و به ارتقای ارتباط بخش اجرا، تحقیقات و آموزش می‌انجامد.

وی تاکید کرد: در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور طوری برنامه‌ریزی شده که تا زمان تهیه و اجرای طرح‌های مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی، طرح‌های فنی حفاظتی به عنوان یک طرح میانبر تهیه شود.

شعبانیان اقدام یاد شده  را در جهت حفاظت و مدیریت جنگل‌ها و حفظ سرمایه‌های موجود در جنگل از قبیل جاده‌های جنگل و غیره دانست و گفت:  کتابچه‌های طرح فنی –حفاظتی در سال ۱۴۰۱ –۱۴۰۰ تهیه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.